Страница 2 из 3
Послание
Василию III о еретиках
Послание
старца Иосифа к великому князю Василью на еретики Господарю великому князю
Василью Ивановичю всея Руси грешный чернец Иосиф, нищей твой, со священники и з
братиею вси соборне со слезами челом бием.
Бога
ради, господарь, и Пречистыа Богородицы, пожалуй, и попецыся, и промысли о
Божественых церквах и о православной вере хрестьянстей и о нас, нищих своих и
убогих, занежа, государь, от вышнея Божия десница поставлен еси самодержец и
государь всея Руси. Глаголет бо Господь Бог пророкам: аз воздвигох тя с правдою
царя, и приях тя за руку и укрепих тя. Сего ради слышите, царие и князи, и
разумейте, яко от Бога дана бысть держава вам. Вас бо Бог в себе место избра на
земли и на свой престол вознес, посади, милость и живот положи у вас. Вам же
подобает, приемши от вы повеления правленья человеческаго рода, православным
госуарем, царем и князем, не токмо о своих пещися и своего точью жития правити,
но и все обладаемое от треволнения спасти и соблюдати стадо его от волков
невредимо, и боятися серпа небесного, и не давати воля злотворящимчело веком,
иже душю с телом погубляющим: скверныя, глаголю, и злочестивыя еретики. Нам же
лепо по царскому твоему остроумию и богопреданней мудрости воспоминати ти яко
государю и яко владыце. Ты же, о боговенчанный владыка, яко же преже поревновал
еси благочестивому и равноапостольному великому царю Константину, яко же он
христианский род в своем царствии из рова преисподнего возведе, темнаго оного и
богопротивнаго и втораго Июду, Ария, глаголю, до конца низложи, подобно же тому
и ты сътворил еси з боговенчанным самодержцем и государем всея Руси с своим
отцем с великим князем Иваном Васильевичем всея Руси. Темных онех и скверных
новогородцких еретиков и отступников и жидовская мудрствующих до конца низложил
еси с богохульными их предании, православную же и истинную и непорочную
христианскую веру поколебавшююся и изнемогшюю от еретических и жидовских учений
паки утвердил еси и всех верующих в святую и животворящую троицю сердца
возвеселил еси. И якож исперва чистая и непорочная християнская вера по
апостольских и Богоутверженых преданиих во всех наших церквах боголепно и
благообразно цветет и проповедуетца.
Да ныне
аще ты, государь, не подщишися и не подвигнешися о сих, не утолиши скверных
еретик, темное их еретическое учение, ино, государь, погибнути всему
православному християнству от еретических учений, яко ж и прежа много царства
погибоша сим образом: Ефиопское великое царство, и Армейское, и Римское, иже
много лета пребыша в православной вере християнстей, тако погибоша. Прихожаху
бо преже немнози еретицы втай царствия и прелыцаху преже нищая человеки и
убогия, потом же и благородныя, потом же прияша учение их и великия власти. Во
многа жа лета вся царства отступиша от соборныя и апостольския церкви и от
провославныя християнския веры.
Тако же и
Руская великая земля, иже пятьсот лет пребысть в православной вере
християнстей, егда ж враг человеческаго спасения диявол приведе скверныа еврея
в Великий Новгород отселе за четыредесят лет, преже убо малых в жидовство
отведоша, потом жа множество несведомо по всей Рустей земли. И аще бы не ты,
государь, показал ревность о православной вере християнстей и любовь Господу
Богу и Пречистой Богородици и ненависть к еретиком и казнь на иже жидовская
мудроствующих, было бы уже безчисленое множество православных християн в
жидовской вере. Аще ли же и ныне, государь, не потщишись. Бога ради и Пречистыя
Богородица, как, государь, в первом обыску все ты, государь, обыскал и управил,
тако и ныне тебе, государю, подобает о сем попещись, глава бо еси всем. Покажи
ревность благочестия твоего, да видят вси царие славу православного царствия
твоего. Придет бо ти от сего свет вечный и невечерний в тебе восияет, аще
подобно сотвориши первым православным и благочестивым царем. Оне убо на всех
соборех не точию епископы и священики еретики бывшая, но и потриярси и
митрополиты по проклятии в темницы метаху, и сии никого от православных не
прельстиша. А их же вероваху покоянию и даяху им свобожение, сии многа зла
сотвориша и многия в ереси отведоша. Занеже, государь, инем нечим тое беды
утолити.
Подобно ж
тому бысть и в нашей земли Русстей. Самодержец и государь всея Русскыя земля
князь великий Иван Васильевич, отец твой, по проклятии еретиков Захара черньца
и Дениса попа повеле в темницу воврещи. И сии зле живот свой скончаша, и никого
же от православных не прельстиша. А которые, государь, почали каятись, и отец
твой, государь, их покаянию поверил и дал им ослабу, и те много неизреченна зла
сотвориша и многих православных христьян в жидовство отведоша. Ино, государь,
никому невозможно тое беды утолити, разве тобя, государя и самодержца всея
Руския земля. И того ради непоколебимо и непревратно соблюдет и сохранит
вышняго десница богом поставленое твое царство, самодержавный царю и владыка и
с тво-ею благочестивою и великою княгинею. И мирна да будет и многодетна твоя
держава и победительна со всеми повинующимись тебе христолюбивыми воинствы и с
прочими людьми, да пребывает во веки и во век века во вся дни живота твоего и
пропустит в род небесному царьствию сподобит.
Второе
послание князю Юрию Ивановичу
Посланье
Иосифово князю Юрью Ивановичи) о препитании нищих во время глада Государю князю
Юрью Ивановичю грешный чернець Иосиф нищий твой челом бию.
Бога
ради, государь, и Пречистые Богородици, пожалуй, попецися и промысли о
православном христьянстве, о своем отечьствии. Тебе бо, государю, от Господа
Бога дана бысть дрьжава и сила от Вышнего. Тебе бо Господь Бог избра в себе
место, постави на твоем отечестве, милость и живот положи у тебе. Тебе же,
православному государю, приемшему от вышняго повелениа правленье своего
отечествиа, не токмо о своих пещись и своего точью жития правити, но и все
обладаемое от треволнениа спасати и съблюдати, и от нужа и скорби и от бед
избавляти. Якоже и прежний государи, православнии царие же и князи, первый
православный царь равноапостольный Константин, и великий Феодосие, и сынове
егоАркадие и Анорие, такоже и благочести-вый царь Маркиан, Иустиниян и Василис
Македонянин, отець премудраго царя Лва, и Никифор Фока, и вси благочестивии
царие и князи, егда бываше в лета котораго их велика нужа от глада, тогда
великое попечение о сих имеяху, яко да не измрут гладом сущий под ними нищий и
убозии человеци. И аще который государь имеяше у себе много жита, подаваше
неимущим, или продавати веляше недорого и уставляше цену, обговорив з бояры
якоже подобаше и заповедь полагаше во всем своем государстве, и запрещение страшно
полагаше на преступающих сиа, якоже и ныне сътвори брат твой великий князь
Василий Иванович всея Русии. Аще подобно тому и ты, государь, сътвориши в своем
государьстве, живиши нищиа и убогиа человеки, занеж, государь, уже многиа ныне
люди мрут гладом, а кроме тебя, государя, некому той беде пособити; а инем
невозможно той беде пособити, аще не ты, государь, о том попечешися и уставиши
цену своим государьским велением, в своем отечестве, и оживиши люди бедныя, и
за то приимешь милость от Бога.
И яз, нищий
твой, тебе, государю, челом бию, с священники и з братьею, и длъжни Бога молити
о твоем здравии и спасении.
|