(извлечение)
Лета 7058
июня царь и великий князь Иван Васильевич всеа Руси [с] своею братьею и з бояры
сесь Судебник уложил; как судити бояром, и околничим, и дворецким, и казначеем,
и дьяком, и всяким приказным людем, и по городом намесником, и по волостем
волостелем, и тиуном и всяким судьям.
1. Суд
царя и великого князя судит боаром, и околничим, и дворецким, и казначеем, и
дьяком. А судом не дружыти и не мстити никому, и посулу в суде не имати; також
и всякому судье посулов в суде не имати.
2. А которой
боярин, или дворецкой, или казначей, или дьак просудится, а обвинит кого не по
суду безхитростно, или список подпишет и правую грамоту даст, а обыщется то в
правду, и боярину, и дворецкому, и околничему, и казначею, и диаку в том пени
нет; а истцом суд з головы, а взятое отдати.
3. А
которой боярин, или дворецкой, или казначей, или дьяк в суде посул возмет и
обвинит не по суду, а обыщется то в правду, и на том боярине, или на дворецком,
или на казначеи, или на дьяке взята исцов иск, а пошлины царя и великого князя,
и езд, и правда, и пересуд, и хоженое, и правой десяток и пожелезное взята
втрое, а в пене что государь укажет.
4. А
которой дьяк список нарядит или дело запишет не по суду, не так, как на суде
было, без боярьского, или без дворецкого, или без казначеева ведома, а обыщется
то в правду, что он от того посул взял, и на том дьаке взята перед боярином
вполы да кинута его в тюрму.
5.
Подьачей, которой запишет не по суду для посула без дьячего приказу, и того
подьячего казнита торговою казнью, бита кнутьем. (…)
8. А
имата боарину, и дворецкому, и казначею и дьяку в суде от рублевого дела на
виноватом поциин, кто будет виноват, ищея (8) или ответчик, и боярину, или
дворецкому, или казначею на виноватом одиннатцать денег, а дьяку семь денег, а
подьячему две денги; а будет дело выше рубля и ниже рубля, и им имата пошлины
по росчету; а болши того им не имата. (…) А возмет боарин, или дворецкой, или
казначей, или дьак, или подьячей, или неделщик на ком что лишек, и на том взята
втрое. А хто учнет бити челом на боярина, или на дьяка, или на подьячего, или
на неделщика, что взяли на нем сверх пошлин лишек, и обыщется то, что тот
солгал, и того жалобника казнита торговою казнью да вкинута в тюрму. (…)
26. А
бесчестие детем боярским, за которыми кормлениа, указата против доходу, что на
том кормление по книгам доходу, а жене его безчестья вдвое против того доходу;
которые дета боарьские емлют денежное жалование, сколко которой жалованьа имал,
то ему и бесчестие, а жене его вдвое против их бесчестиа; а дьяком полатным и
дворцовым безчестае что царь и великий князь укажет, а женам их вдвое против их
бесчестна; (…) а торговым людем и посадцким людем и всем середним бесчестиа
пять рублев, а женам их вдвое бесчестиа против их бесчестиа; а боярскому
человеку доброму бесчестиа пять рублев, опричь тиунов и довотчиков, а жене его
вдвое; а тиуну боярскому или довотчику и праведчику бесчестна против их доходу,
а женам их вдвое; а крестианину пашенному и непашенному бесчестиа рубль, а жене
его бесчестиа два рубля; а боярскому человеку молотчему или черному городцкому
человеку молодчему рубль бесчестиа, а женам их бесчестиа вдвое. А за увечие
указывати крестианину, посмотря по увечию и по бесчестию; и всем указывата за
увечие, посмотря по человеку и по увечью.
61. А
государьскому убойце, и градскому здавцу, и коромолнику, и церковному татю, и
головному татю, и подметчику, и зажигалнику, ведомому лихому человеку, жывота
не дата, казнит ево смертною казнью. (…)
64. А
детей боарьских судита наместником по всем городом по нынешным царевым
государевым жаловалным вотчим грамотам. (…)
72. А по
городом наместником городских посадских всех людей промеж их судит, обыскивая
по их животом и по промыслом и по розмету: сколке рублев кто цареву и великого
князя подать дает, по тому их, обыскивая, судит и управа чинит. А розметныя
книги старостам и соцким и десяцким и всем и людем тех городов своих розметов
земсково дьака руку за своими руками ежегод присылата на Москву к тем боаром, и
дворецким, и х казначеем, и к дьаком, у кого будут которые городы в приказе; а
другое книги розметные своих розметов старостам и соцким и десяцким тех
городов, где кто живет, отдавати тех городов старостам и целовалником, которые
у наместников в суде сидят. И кто тех городов городцкие посадцкие люди учнут промеж
себя искати много, не по своим животом, и про тех исцов сыскивати розметными
книгами, сколко он рублев с своего жывота подати дает; и будет жывота ево
столко есть, на сколко ищет, ино ему дата суд; а будет жывота ево сколке нет, и
тех исцов в их искех тем и винит, а пошлины имати по Судебнику, а цареве
государево пене велета дата на поруку да прислата к Москве ко государю. А
городцким посацким людем искати на наместникех и на их людех по своим же
жывотом и по промыслом и по розмету. (…)
81. А
детей боарьских служилых и их детей, которые не служивали, в холопи не приимати
никому, опричь тех, которых государь от службы отставит. (…)
88. А
крестианом отказыватись из волости в волость и из села в село один срок в году:
за неделю до Юрьева дни до осеннего и неделя по Юрьеве дни осеннем. А дворы
пожилые платят в поле рубль и два алтына, а в лесех, где десять връст до
хоромного лесу, за двор полтина и два алтына. А которой крестианин за кем жывет
год да пойдет прочь, и он платит четверть двора; а два года пожывет, и он
платит полдвора; а три годы пожывет, и он платит три четверга двора; а четыре
годы поживет, и он платит весь двор, рубль и два алтына. А пожилое имати с
ворот. А за повоз имати з двора по два алтына; а опричь того пошлин на нем не
имати. А останетца у которого крестианина хлеб в земли, и как тот хлеб пожнет,
и он с того хлеба или с стоачего даст боран два алтына; а по кои места была рож
его в земле, и он подать цареву и великого князя платит со ржы, а боярьского
дела ему, за кем жыл, не делати. А попу пожылого нет, и ходити ему вон
безсрочно воля. А которой крестианин с пашни продаст ся в холопи в полную, и он
вывдет безсрочно ж, и пожылого с него нет; а которой хлеб его останется в
земле, и он с того хлеба подать цареву и великого князя дает; а не похочет
подати платит, и он своего хлеба земленаго лишен. (…)
92. А
которой человек умрет без духовной грамоты, а не будет у него сына, ин остаток
весь и земли взяти дочери; а не будет у него дочери, ино взята ближнему от его
роду. (…)
98. А
которые будут дела новые, а в сем Судебнике не написаны, и как те дела с
государева докладу и со всех боар приговору вершается, и те дела в сем
Судебнике приписывати. (…)
Судебники
XV—XVI веков. М.—Л., 1952. С. 141—176.
Только зарегистрированные пользователи могут оставлять комментарии. Пожалуйста авторизируйтесь или зарегистрируйтесь. Powered by AkoComment 2.0! |